Friday, June 24, 2011

Hebatnya Kebesaran Mu


Salam....

Semasa aku menghayati ayat bacaan al-quran...Surah Yassin..malam semalm, aku tersedar satu daripada ayat2nya yg benar..menyentuh perasasan aku..Ya Allah.. Hanya dia yg mengetahui segalanya..segala cobaan yg aku lalui..hari- hari yg aku hadapi... selama ini... perkara yg membebankan aku selama ini...hanya kau yg tahu...terima kasih kerna mennyedarkan aku..bahawa hidup tak semudah yg kita impikan..yg kita rencanakan..kerana..sekuat2 rencana..adalah..daripadaNya..yg maha Esa..hanya dia yg tahu apa yg terbaik untuk aku..segala tohmahan yg diberikan akn kusambut dengan kesyukuran..walaupun..dijiwa menanggung kesakitan..kerana aku tahu..akan janji- janji tuhan.. Aku bukanlah insan yg arif tentang agama.. tapi aku bersyukur..kerna aku masih mempunyai pengetahuan tentangnya... aku mungkin tidak layak untuk memperdebatkan pasal hal agama..tapi aku sedar..agama dan kehidupan adlah sesuatu yg berkait..dalm kehidupan kita sehari-harian.. apabila aku membaca terjermahan daripada surah itu..kusyukuri nikmat mu Tuhan... semoga engkau perolehkan aku,, kesabaran yang tinggi dalam setiap ujian mu..amin..

"Maka janganlah engkau berdukacita disebabkan tuduhan mereka..sesungguhnya kami mengetahui apa yang mereka sembunyi dan nyatakan.." Surah Yassin (75)

Bodohnya aku berdukacita terhadap apa yg mereka lakukan..sedangkan mereka ketawa berdekah-dekah dan bergembira....aku pula bagaikan mayat tanpa roh..berjalan..bagaikan tidak bernyawa...BODOH!!!

tapi tidak lagi....aku tak tahu maan aku dapt kekuatan..pada hari ini..Tuhan itu maha kaya... bila aku hayati balik ayat ni..aku sedar.. betullah..walaupun kadang2 aku rasa tidak adil untuk aku..sebab bayak persoalan bermain difikiran ku... soalan yg menyakitkan aku..dan paling penting.. soalan itu adalah.. Kenapa aku??? aku sedar...orang2 yg diuji adlah..mereka yg akan peroleh kebahagiaan..cuma masa yg menentukan bila... utuk peroleh kebahagiaan..pastinya akn melalui saat2 kesukaran... Dia takkan beri sekaligus...tapi mengikut kemampuan hambanya juga...begitu besar dugaan untuk ku kali ini.. rasa diri ini hina sangat.... namun begitu... aku tidak menyalah kan tuhan..sikit pun tidak..malah ku lagi berdoa... agar mereka peroleh kebhagiaan yg mereka hendak...bagi mereka yg banyak membantu aku.. tentunya..tuhan akn kurniakan rezeki yg murah pada mereka... doaku tidak putus2 pada mereka keluargaku tentunya... mungkin sekarang..belum lagi... tapi paling penting..kurniakan kebhagiaan dalm diri masing2...

Bila difikir2kan balik.. buat bodoh jer aku menangis...di setiap ketika aku kecewa dengan apa yg berlaku terhadap diri aku... alhamdullah... semangat kian pulih dengan sendirinya... malas aku untuk memikirkan lagi.. terlalu banayk episod yg berlaku dalam hidup aku...dan pastinya..akn ada setiap episod baru dalam kehidupan aku..bergitulah lumrahnya...perjalanan hidup seorang manusia... tersedar..aku dari lamunan..mungkin juga..apa yg terjadi pada hari ini..adalah diatas..dosa2 aku pada masa lalu..who knows?? rite.. mungkin juga... herm...kalau inilah balasan diatas masa2 ku yg lalu..aku terima Ya Allah.. aku terima.. jika ini dapt menebus segala-galanya... Aku redha atas ketentuan mu ini.... dan aku sedar... segalanya..bermula daripada diri kita sendiri...

Apa- pun yang berlaku.... setiap perjuangan aku masih belum selesai..dan tak kan terhenti selagi aku masih hidup di sini...perasaan ini..semakin tenang...tenang sangat..aku bersyukur..di atas kurniaan mu ini..kerna telah memberi kebahagian kepada diriku...

Peringatan aku kepada mereka yg diuji... jangan putus doa pada dia yg maha esa.. hanya dia tempat kita mengadu segalanya... percayalah..setiap perkara yg berlaku pasti ader hikmahnya... Aku berdoa..semoga kita memperoleh kerahmatan hidup di dunia mahupun di akhirat...

(^_*) Amin...






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...